Škoda
V roli největší hvězdy Škody Auto měla původně v Paříži vystoupit nová Octavia Scout, když ale nastoupil do funkce nový šéf-designér Jens Manske, plány se změnily. Manske se musel na velké mezinárodní autoshow předvést, snad i proto vznikla studie Joyster. Před pařížským autosalonem se zdálo, že Joyster nikdy nespatří pásy sériové výroby, ale informace kolující výstavištěm a rozhovory naznačily, že to může být právě naopak.
Joyster
"Joyster je třídveřový kompaktní vůz pro volný čas s výjimečně dynamickými tvary a pohonem předních kol", píše se v tiskové zprávě Škody. Za slovem kompaktní stojí vlastně příslušnost k třídě malých vozů. Ač má Joyster pouze jeden pár dveří, vnější rozměry nebudou příliš odlišné od Fabie, což lze předpokládat také o dalších neviditelných částech vozu. Pozitivní emoce má novinka vzbuzovat v míře podobné vozům Mini, cena by však v případě výroby měla zůstat v lidovějších sférách.
Efektní žlutý odstín karoserie jakoby vléval značce novou krev do žil. Joyster oslovuje především mladou generaci, a to nejen designem, ale i řadou módních prvků. Sem patří nejmodernější komunikační rozhraní na přístrojové desce nebo výměnné barevné díly v interiéru. Studii nemůžou chybět velká kola z lehkých slitin, která však již dnes nejsou ani pro případný sériový model tak nereálná jako před několika lety.
Designu studie Joyster vévodí výrazná, dozadu protažená maska chladiče, která svou prostorovou podobou navazuje na ostatní současné modely značky Škoda. Nízké přední světlomety zvýrazňují sebevědomou tvář vozu a používají moderní zdroje světla z několika LED diod. Třídimenzionální design se opakuje i na bocích studie, robustní blatníky propůjčují studii dojem síly a suverenity. Joyster díky své kompaktní délce opticky vypadá širší, a díky tomu působí sportovním a dynamickým dojmem.
Několik stylistických řešení z vozu Roomster se opakuje i v Joysteru: efekt zatmavených A-sloupků připomínající kokpit letadla resp. tvar průhledu helmy nebo velká prosklená střecha, zde navíc s možností posunu přední části. V interiéru jsou čtyři anatomicky tvarovaná samostatná sedadla. Na zadní straně předních sedadel jsou instalovány robustní odkládací boxy, které pojmou vše, co mladí cestující přes den mohou potřebovat – laptop, iPod či digitální kameru.
Za jízdy lze opěradlo sedadla spolujezdce sklopit dopředu a současně odklopit víko boxu, který pak řidič využívá jako další odkládací prostor. V případě potřeby je možné oba boxy vyjmout z úchytů a díky integrovaným popruhům použít jako batohy. Na přístrojové desce vystřídala obvyklý audiosystém šachta pro zasunutí nejnovější generace notebooku typu UMPC (Ultra Mobile PC). Ten se obsluhuje přes dotekový displej. Počítač řidiči poslouží i mimo automobil, ve škole nebo doma, a to jako záznamové médium na video a hudbu či jako digitální diář.
Změnu si posádka může dopřát i v případě barevného provedení interiéru. Obě poloviny přístrojové desky jsou pokryty elastickými textilními díly, které lze snadno vyměnit za jiné, s odlišným odstínem. Krycí potahy jsou vyrobeny z pružné textilie a upevňují se do příchytek pod čelním sklem a na spodní hraně přístrojové desky. Odmyslíme-li si chromované, stříbrné nebo titanově šedé prvky interiéru, futuristický volant a moderní přenosnou palubní elektroniku, je interiér až překvapivě jednoduchý a tudíž snadno přenositelný právě v této třídě do vozů do sériové výroby.
O víkendu se podle tvůrců z vozu Joyster stane společník na večerní party. Výkonný audiosystém se postará o atmosféru, krásné počasí si cestující mohou vychutnat při posezení pod širým nebem díky unikátnímu řešení zadních dvoudílných dveří. Ty jsou horizontálně dělené, spodní díl se vyklápí ve dvou polohách. V první poloze vodorovně naváže na podlahu zavazadlového prostoru. Nyní je možné z vnitřní strany víka jednou rukou vyklopit druhý stupeň, který se upevní v mírně dozadu skloněné pozici. Tím se zadní dveře promění v lavici s nosností až 150 kg, určenou pro dvě osoby. Sedáky a opěrky pro záda jsou čalouněné.
Tisková zpráva Škody Auto o Joysteru říká: "Joyster je ukázkou dalšího vývoje základních designových prvků vozů Škoda, zároveň ale naznačuje i cestu, jakou se může ubírat vývoj kompaktních automobilů budoucnosti vhodných pro každodenní použití. Joyster přitom naplňuje i heslo automobilky Škoda „Simply Clever“ a přináší chytrá řešení a sympatické detaily, které jsou konstrukčně a výrobně nenáročné a pomáhají i při vysoké inovační hodnotě zachovat pro zákazníky mimořádně výhodnou prodejní cenu vozu."
Dojmy z výstaviště
Na fotografiích vypadá Joyster zvláštně, což má společné s Roomsterem, ve skutečnosti ovšem nevypadá vůbec zle. Zepředu i zboku působí dynamicky, zadní část se světlomety propojenými do velkého písmene C také vyvolává tváří v tvář podstatně pozitivnější emoce než na fotografiích. Interiér si sice hraje na velkého odvážlivce, ale když si odmyslíte ozdobné prvky, zůstanou vám poměrně čisté a jednoduché tvary, které ze škodovek, ale i ostatních vozů koncernu Volkswagen, důvěrně známe.
Je tedy dost dobře možné, že se s takto tvarovanými palubními deskami budeme v budoucnu v modelech značky Škoda potkávat. Reakce novinářů na studii byly podle mého pozorování vesměs kladné a pokud se stejně budou vyjadřovat i návštěvníci z řad laické veřejnosti, je velmi pravděpodobné, že Roomster bude dalším novým modelem mladoboleslavské automobilky.
Octavia Scout
Škoda Octavia Combi 4x4 prošla stylistickým a technickým přepracováním s jediným cílem: přiblížit se designem rivalům, kteří za své Outbacky, Crosswagony, XC70 a Allroady chtějí prakticky vždy hodně přes milion korun. Škoda použila známý recept. Kolem celého vozu jsou robustní plastové díly, buď chránící plechy před poškozením, ale častěji dodávající vozu a jeho majiteli sebevědomí v dosahování nelehkých cílů a překračování hranic všedních dnů. Mohutný styling podporuje také nadměrná velikost sedmnáctipalcových kol z lehkých slitin a pneumatiky s pravděpodobně největším obvodem, jaké kdy do Octavie byly standardně dodávány.
Octavia Scout je přibližně o 1 cm delší, 1,5 cm širší a 1,3 cm vyšší než Octavia Combi 4x4. Světlá výška byla díky úpravám na odpružení a velikosti kol resp. pneumatik zvětšena na 179 mm, tzn. ve srovnání s modelem 4x2 má Scout světlou výšku větší o 40 mm, oproti Octavii 4x4 o 16 mm. Mezi nové díly patří přední a zadní nárazník, boční ochranné lišty a nástavce prahů. Vůz má standardně černé podélné střešní nosiče, pod hlavními světlomety jsou v nárazníku integrované přední mlhovky, na prazích ozdobné lišty s nápisy Scout a na blatnících ochranné lemy.
Přední i zadní část vozu chrání velký nájezdový kryt. Vzadu je Octavia Scout odlišena označením modelu a patřičná očekávání má navodit leštěná koncovka výfuku. Interiér je mnohem méně odvázaný než exteriér, přesto změny budou znát. Standardem bude kůží obšitý volant, hlavice řadicí páky a madlo parkovací brzdy, na přání se budou montovat pedály z ušlechtilé oceli s protiskluzovou úpravou. Pod přední loketní opěrkou se nalézá praktický a objemný Jumbo Box, speciálně pro Octavii Scout byly připraveny zvláštní potahové látky sedadel a pevné madlo na přístrojové desce před spolujezdcem.
Motorová nabídka se skládá ze dvou čtyřválců o objemu 2,0 l, které jsou běžně k dispozici pro Octavii Combi 4x4. Benzinový motor 2,0 FSI má výkon 110 kW a největší točivý moment 200 Nm při 3500/min, turbodiesel 2,0 TDI PD disponuje 103 kW a 320 Nm při 2600 ot./min.Pohon všech kol je vyřešen standardní cestou s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex, která rozděluje točivý moment na nápravy v závislosti na aktuálních adhezních podmínkách. Škoda Octavia Scout vstoupí na trh v 1. čtvrtletí roku 2007, základní cena se bude pohybovat okolo 730 000 Kč.
Náhledy fotografií ze složky Škoda auto
Komentáře
Přehled komentářů
škodovky je ta nejblbejsi znacka ze vsech je to krapka na predni pohon nejveci kram ze vsech jenze nejaky blbci si mysli ze jsou dobry pritom i toyota iq je lepsi nez skodovka krap
skoda je krap nejvestsi
(player, 22. 2. 2011 16:30)